Saya Dah Kurus..!



Salam semua..tu dia..tajuk entri punya la gempak?hu hu..Bulan puasa memang susah nak terangkan pada rakan berbangsa lain yang kita umat islam berpuasa.Mereka selalu menganggap bila berpuasa, kita masih boleh minum cuma tidak makan seperti puasa agama lain.Syak wasangka itu kadang kala mereka tanya saya juga bila saya balik solat dalam keadaan yang agak basah."Zul, you ada minum ka masa ambil air sembahyang tadi ?".


Di sini saya gunakan pendekatan mudah sahaja nak menerangkan pada mereka.Saya akan bertanya mereka kembali contoh; " Ah Chong kalau you sakit kanser hati, doktor kata you jangan makan atau minum di siang hari..cuma boleh makan malam.Kalau tidak kanser hati you merebak,you cepat mati ooooo...Begitu juga kita orang islam, tuhan Allah kata kita semua islam mesti puasa di siang hari di bulan Ramadhan untuk cuci hati kita dari kanser seperti itu"

Dia terdiam dan macam boleh terima kata-kata saya itu, sebab orang cina ni menganggap doktor dah macam tuhan bagi mereka.Apa kata doktor, baik sahaja..he he.Nak kempen dakwah bab fardhu atau yang lain, susah mereka nak faham.Kena guna istilah simbolik yang mereka senang faham.Realitinya dia berminat juga nak tahu pasal islam dan saya juga tahu serba sedikit bab tuhan mereka jadi mereka tak boleh bertelagah banyak dengan saya..he he.


Berbalik bab kurus tadi..memang saya kehilangan berat badan sepanjang bulan puasa tempohari, di tambah dengan berpuasa enam di bulan syawal. Dari berat badan 77 kg sekarang dah turun ke 71kg.Yang nampak ketara bahagian perut dah nampak flat je..he he..seronoknya.Kebelakangan ini saya juga mengamalkan minum teh hijau yang di promosi oleh seorang rakan.Rasanya yang sedap khabarnya boleh mengurangkan kadar gula dalam badan kita selain mencuci minyak@ lemak.

Rahsia pun ada juga..bila orang rumah saya berusaha mengurangkan berat badannya dari...ermmmm..opps! (biarlah rahsia..he..he)..dan kehilangan 10 kg, saya secara automatik menyahut cabaran beliau juga untuk mengurangkan berat badan.Petuanya jangan makan nasi waktu malam,kalau lapar juga makan je yang bersup sama ada mee sup atau laksa je.Suka sangat lah orang rumah tak payah masak makan malam sekarang ni..hu hu.
Wassalam.




Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Khamis, September 30, 2010

30 Komen:

  1. Tahniah!

    Banyak turun tuh ..
    Wahh.. bertambah brgayalah awak .

    hehehe

    BalasPadam
  2. he tahniah en zul...ala..lelaki selalunyer mmg senang turun berat badan berbanding pompn uhuk3..sy bulan pose ke x... berat samer je :(

    BalasPadam
  3. salam
    wah banyak turun tu..kalaulah cheqna leh kughuh gak mesti cantik, cun ,ayu, dan yang sewaktu dengannya

    BalasPadam
  4. bagus juga teh ni utuk ieda yang banyak lemak ni, hehehhe! :)

    BalasPadam
  5. Tahniah Zul..aok mboh juga kurus...kawan ni kurang makan tak mboh kurus kurus juga..ingat nak ajak Yassin joging dekat Bukit Istana..

    BalasPadam
  6. Tahniah dah kurangkan berat badan,

    saya nak tambah berat badan,
    entah bila mau berjaya, hihi

    turunkan berat badan lagi susah dr naikkan berat badan.

    Janji badan sihat udah laa kan
    Jauh dr Penyakit

    BalasPadam
  7. salam..
    bestnya...
    saya takleh stop mengunyah kuih raya...
    isk... cane ni.. jeles laaa...
    saya rasa kalau nak kurangkan berat ni kena displin & semangat yg sangat kuat..

    BalasPadam
  8. Best juga kalau dapat kurangkan berat badan nie .. kawan nei rasanya doklah besor mana, keknya tang perut tu besor sikit adus... boleh amalkan petua aok nei zul :)

    BalasPadam
  9. Salam,
    Nak kurus nie kena ada azam yang kuat... Macam mas nie, hancur la. Nampak jer makanan sedap terus ngap..

    BalasPadam
  10. wah...byk turun tu..
    ni yg jeles ni heheh

    BalasPadam
  11. salam,

    hehehheh
    kurus tuh makin hensem ke tak?
    ahaks!!
    saya laks, berat tambah 1.5 kg. suka suka
    masih puasa nih, sure turun lak nanti
    lalallala...

    BalasPadam
  12. salam zulk..wow bestnya berat badan dah turun..sebenarnya agak payah nak turun berat badan..tahniah juga buat uztazah..

    BalasPadam
  13. kalau betul dah kurus, baguslah..alhamdulillah..

    BalasPadam
  14. salam..bro zul ilang brp kilo tang perut tue huhuhuh

    BalasPadam
  15. tahniah bro koi..berat turun mendadak tu..tp mesti byk buang air sebb minum air teh ijau tu

    New Entry "Nasihat Kepada Cikgu Shida's"

    BalasPadam
  16. salam en zul,
    saya pula nak capai target masa dalam pantang nanti..
    tercapailah hendaknya..
    :)

    BalasPadam
  17. @pawaka19

    Tepat sekali Mel..
    jenuh ke jamban juga
    ha ha..

    BalasPadam
  18. @sahromnasrudin

    Ada la dalam 5 KG
    tang perut je
    he he..

    BalasPadam
  19. @Pensil Organik

    Alhamdulillah..
    terima kasih
    singgah dan komen

    BalasPadam
  20. @blueCITY®

    Aok makan majlis raya
    banyak sangat tu Biru
    kena kontrol juga..he he

    BalasPadam
  21. wah..tahniah sebab berjaya turunkan berat badan.

    BalasPadam
  22. Salam sdra..

    Moga sihat hendaknya...

    Kena jaga tu sampai ke bulan puasa akan datang..
    11 bulan tu boleh naik 10 kg semula..kalau tak jaga tol tak?

    BalasPadam
  23. salam
    kami banyak bergaul dengan kaum siam
    apa2 mereka tanya, selalu kami jawab 'buat apa yang Tuhan kita [Allah] suruh'
    mereka juga buat apa yang tuhan mereka suruh

    BalasPadam
  24. @Abd Razak

    Betul tu saudara Abd.Razak..
    terima kasih..Biar ke rumah
    terbuka pun saya cuba mengelak
    makan lewat dan makan banyak

    BalasPadam
  25. @tehr

    ERMMM..nanti saya cuba
    praktikkan..tapi orang
    cina terutama bukannya
    ikut tuhan sangat sebab
    mereka terlalu banyak tuhan
    tuhan yang berduit paling
    mereka suka..he he

    BalasPadam
  26. @qellissa | Cikgu Jang

    Terima kasih..
    moh kita semua
    mengempiskan
    perut lepas raya
    ni wei..he he

    BalasPadam
  27. banyak tu turun, memang seronok kalau turun sampai 6 kg

    BalasPadam
  28. salam abg zul

    wah bestnyerrrr tahniah dah berjaya gak akhirnya...

    BalasPadam