Aku Hampir Di Hack Malwares



Salam semua..sapa kata ancaman virus mahupun malwares dah habis?? Masih banyak dan bertaburan di seluruh dunia.Tak percaya?Mesti tak percaya jika anda belum kena..Semalam di jam 11.13 malam saya masih lagi online, dengan tiba-tiba komputer saya menjadi lembab.Saya perhatikan di ruang visitor  di Hitstats ada beberapa pelawat dari luar negara.

Kebetulan pula saya nak masuk ke ruangan komen di dashboard saya.Saya lihat ada komen baru dari ANONYMOUS yakni orang yang tidak mahu memperkenalkan diri mereka dan tidak bertanggung jawab.Bahasa yang di gunakan pula bukan bahasa biasa,(rasanya bro Ariff Shah boleh terjemahkan memandangkan beliau belajar di Russia dahulu.he he..)Bahasa ini memang saling tak tumpah pada saya bahasa Russia.


Dan mamat ni pulak macam tahu je nak komen di entri saya berkenaan dengan Malwares,sakit hati la gamaknya tu..he he.Saya lakukan tindakan segera dengan mengaktifkan anti spam pada dashbord saya.Saya juga cepat-cepat menukar password ke blog saya untuk sementara waktu sebagai langkah awal pencegahan berlaku perkara yang tidak di ingini.Hasilnya komputer kembali stabil dan laju kembali.

Kemudian datang sekali lagi komen yang lebih kurang sama dan saya cepat-cepat deleted komen tersebut.Rasaya kita semua perlu kembali mengaktifkan anti spam di blog kita yakni dengan mengaktifkan "verification word" buat sementara waktu ini , memandangkan isu malwares attack ini belum benar-benar selesai.

Antara punca blog saya di datangi oleh pembaca asing ini berkaitan dengan langkah saya mempromosi blog saya di laman -laman sosial seluruh dunia bertujuan untuk mendapat traffic yang lebih baik.Setakat ini memang hebat kesannya, dari 200 pageview sehari sekarang saya sudah boleh mendapat pageview yang tertinggi pernah saya dapat 956 pageview sehari.Ada pro dan kontra, buat anda yang sukakan cabaran.."boleh tiru macam saya"..hu hu.

Bukan bertujuan bermegah atau membangga diri,sekadar insan hina di bumi Allah yang sementara sahaja. Jika orang boleh dapat mengapa kita tidak boleh, jadi tidak salah kita mencuba..CUMA...ada risiko setiap perkara baru yang kita lakukan yang kita belum benar-benar arif tentangnya.Buat blogger pembaca sekalian dengan rasa rendah diri saya sekadar berkongsi pengalaman agar kita boleh mendapat pengajaran darinya.Wassalam.


Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Khamis, September 30, 2010

27 Komen:

  1. salam..

    sy suka bila segalanya kita akhiri dgn kerendahan hati..salam ziarah :)

    BalasPadam
  2. kena hati2 dgn ancaman virus ni..baguslah kalau dpt cegah sbb ramai yg dah kena.
    Tahniah juga usaha aok semakin membuahkan hasil dlm blog..berkat dari mencuba atas usaha sendiri..

    BalasPadam
  3. @adel

    Selamat berkenalan saudara..
    terima kasih..jazakallah khairan

    BalasPadam
  4. @ozzy

    Betul tu ozzy..
    banyak amat..dia nak
    masuk dalam pelbagai
    punca..kita kenalah peka
    dengan mereka..

    BalasPadam
  5. Aslmkm Zul.
    Itu la yang Kak G paling fobia - dah banyak kali juga berlaku hal hacking & virus pada Kak G sampai pernah terus KO (1PC & 1 laptop).
    Sekarang Kak G mmg lebih berhati-hati.
    Tetapi kekadang terkena tempias juga.
    Ada bloggers yg devised supaya bila kita klik utk tinggal komen automatically keluar widget ntah apa2 ... dah kerap tertangkap virus disitu pulak!
    Macam maner?

    PS: Mungkin juga kita sdr bau bacang. :)
    Tapi jelas, sekurang-kurangnya pun kita sdr sesama Islam.

    BalasPadam
  6. salam..mijie pun dpt jgk comment cam nie..bkn 1 je tp 3 kali dia comment cam ner..nsb baik mijie bertindak cepat dgn delete semua komen2 tersebut..

    apa2..thanks bg info ni..;)

    BalasPadam
  7. cinfo yang bagus..dah banyak blog aku tengok kena mmalware nie..harap2 blog aku jangan la menjadi mangsa seterusnya..huhu

    BalasPadam
  8. salam
    perenggan akhir tu sangat baik
    yang penting kita perlu belajar dan terus belajar
    ~menuntut ilmu dari buaian hingga ke liang lahad~

    BalasPadam
  9. Salam...

    Moga sdra sihat hendaknya...

    Terima kasih atas info ini..

    BalasPadam
  10. salam akhi....

    info berguna tu , apatah lg bg org yg masih ketinggalan dlm bab IT nie

    BalasPadam
  11. nice entry..tapi tak betul hehehe..

    BalasPadam
  12. Tul tu zul virus malware ni x abis lagi mmg kaco.

    BalasPadam
  13. wah...dasyat gak erk klu kena attack ni..hurm... sib baik xde pape...

    BalasPadam
  14. salam,
    bila datang virus nie memang kena ambil langkah cepat. kalau tak lagi teruk kita punya sistem..

    BalasPadam
  15. salam..semoga segalanya akan baik dan seperti sediakala

    BalasPadam
  16. salam aok,
    lama tak jalan2 rumah kenkawan sawang ni
    hehehhe... byk hal lah pulok kan
    sihat ke?

    ooooooooooooo glemer lah aok kan, koi dah lama pencen sikit bab2 nih. mood menurun jer manjang, hahahhaah....
    tahniah, teruskan ber R&d ya.

    BalasPadam
  17. terima kasih kerana kongsi pengalaman,

    BalasPadam
  18. Salam,

    Oh dia nak hack la tu kot,or cuba nak berkomunikasi dengan Bro..

    Perkara ini byk terjadi pada blog.wordpres saya.bila org tu tak tinggalkan email dan url..maka automatik wordpress akan block komen tu.So selamat dari org yg tidak dikenali.

    BalasPadam
  19. Assalamualaikum,

    Nasib baik aok bertindak segera en Zul, kalau tidak tah hapa jadi pada blog aok nih..

    BalasPadam
  20. salam
    elok to expose ke luar negara, tak per spam comments tu, boleh delete, janji pageview tinggi hehehe

    BalasPadam
  21. @etomyam

    Terima kasih bro..
    blog anda still
    the best blog for me
    terima kasih singgah
    dan omen sini..

    BalasPadam
  22. wah abg zul rendah diri la.... suka ngan cara abg zul bersemangat malah rendah diri cabasssssss la... hehehe

    BalasPadam
  23. salam ziarah,
    salam perkenalan

    BalasPadam
  24. salam...
    takutnya...
    abg zul tak try translate kat google ke apa yang dia tulis kat komen tu?
    nak jugak tau ape yang dia tulis tu.. heheheee..
    mane tau kot2 dia tulis.. dia minat kat abg zul ke..

    BalasPadam
  25. erm tak sangka ya.... serangan masih melanda nie...huhu berhati2

    BalasPadam
  26. attack tu dia bagi kesan pada blog kan? lepas tu dia akan jangkit pada komputer pulak?

    BalasPadam
  27. @sabree hussin

    hampir juga lah..
    tapi diatasi oleh
    anti virus saya

    BalasPadam