Mahalkah Senyuman Dan Ucapan TERIMA KASIH Kita?



Salam aok me? Koi kalau tak pekena kopi sehari memang sampai tahap menggeletar..ketagihan kafein gamaknya..rasanya tak mudarat kut?he he..Ada kisah koi nak kongsi di sini berkenaan kopi.



Di sebuah warung bergerak(lori kecil) di hadapan Wisma Semua House. Ada sebuah lori menarik perhatianku..beratur orang ingin membeli minuman ala barat berbagai resepi dari kopi.Aku pun beratur samalah..kali pertama nak cuba juga..sampai giliran ku..

AKU:Ice Cap(cappuccino)satu dik?

PENJUAL:Ice Cap tak de sini bang(sambil senyum sindir padaku)Cap-cap ni kat cafe adalah(menambah tembakan sindirannya)

AKU:Ye ke..?(senyum kelat)ni gambar macam Ice Cappuccino jer(sambil tanganku menunjuk pada gambar yang tertera di menu)

PENJUAL:Itu Caffe Latte (langsung tak tengok muka ku)

AKU:Oooooo..ye ke ?Bolehlah.. (sambil cover malu..aweks ramai lak kat belakang..he he)..sambil tangan ku menghulur wang not RM10.

Adik penjual tu menghulurkan wang baki tanpa melihat muka ku dan wang hanya di letakkan di atas para mesin kira-kiranya dan tanpa ucapan terima kasih..agak sedih dan malu juga dan rasanya inilah kali terakhir aku minum di warung tu..harganya juga tidaklah murah juga RM 4.50..berdasarkan lori yang di gunakan rasanya sewa tapak pun beliau tak perlu bayar.Jadi keuntungannya pasti agak tinggi.





Di hari yang sama di sebuah restoran terkenal di KLCC yang sewa lotnya mencecah RM 40,000 sebulan(aku pernah tanya kakitangannya)Ada seorang gadis cina di kaunter tempahan.

PENJUAL: Good afternoon..may I help you sir?(amboi manisnya sambutan..rasa teruja..)

AKU: Bagi saya Ice Cap(cappucchino) satu..(saja aku cakap melayu..nak tengok Malaysian tak amoi cina ni..he he)

PENJUAL: Baik..besar atau kecil (fasihnya dia berbahasa melayu)

AKU: Regular (berlagak la pulak mulut aku ni nak cakap omputeh..he he..sambil tangan ku menghulur wang not RM 10.

PENJUAL:Terima Kasih..

Selepas membuat pembayaran gadis cina itu memulangkan wang baki di atas tapak tanganku dan sambil tepat memandang wajahku dengan senyuman sambil berkata "TERIMA KASIH SILA DATANG LAGI"..memang terasa perbezaan yang ketara dari segi servis biarpun harganya agak mahal 2x ganda harga kopi di warung tadi tapi padanlah dengan sewa kedainya ..Yang penting ada perasaan ingin kembali membeli.

Motifnya di sini peniaga kecil terutama melayu kita memang berbakat dari segi skill berniaga bagaimana koi lihat begitu cekap beliau menyediakan minuman tapi sayang mahal senyuman dan kedekut untuk mengucapkan TERIMA KASIH..
Wassalam.




Posted by: Zulkbo zulkboCom Zulkbo Blog Updated at : Isnin, Jun 07, 2010

44 Komen:

  1. salam,
    betul2... kadang2 bangsa lain lebih beradab dari bangsa melayu... :)
    Mereka jaga customer...

    BalasPadam
  2. salam...haaaa macam tu la peniaga melayu yang saya pernah buat posting dulu.....

    BalasPadam
  3. salam aok,

    koi tak tahu kenapa tak suka minum black coffe tapi kalau latte oer kapucino oe moca laju jer, heheh..
    mitos mengatakan kopi tak baik kerana kafein kan, tapi koi baca dalam apa ntah, itu semua agenda yahudi jerk. kopi sebenarnya baik, nabi kita pun minum kopi dan cerdik pandai yahudi juga adalah penggemar kopi.
    wallahhualam...

    koi kadang2 jarang gak senyum
    senyum hanya ikut waktu
    hahahhaha

    BalasPadam
  4. eee....tu la...paling xsuke org2 mcm tu...
    kdg2 rs2nya mkn or minum kat kdai mahal2 lg bagus sbb layananya baik sekali...

    zella xle nk minum ape2 yg berkaitan dgn kopi...pening kepala hehehhe

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum, memang en zul, peniaga melayu nih memang lokek sangat dengan senyuman, lebih2 lagi kalau perniagaan mereka tu dah maju sikit, orang berbaris nok membeli, mulalah mereka tunjuk lagak..customer langsung tak dihormati, keh sendiri pernah dibaling duit baki, keh tak ambik duit baki tu terus lari balik sambil ucapkan terima kssih banyak2...

    BalasPadam
  6. Mmg haru nengok peniaga yg tiada budi bahasa PL lebur senyum popalit mahel...senyum tu sedekah.

    ** kawan lama dah tak minum kopi sbb mengidap sakit kepala huhuhu...

    BalasPadam
  7. itu perkara biasa bro,

    berlagak macam berniaga kat shopping compleks besau2.

    selalu alami.
    bilakita cakap laju, dia nak suruh ulang tu, mmg agak kurang ajar ayat dia.

    BalasPadam
  8. itulah masalahnya kekadang mengapa kita lebih suka lepak di kedai, walaupun harganya lebih mahal tp kita sanggup bayar demi keselesaan dan rasa di hargai.

    BalasPadam
  9. eee koi minum air klape jek.. tekak mlayu ni payoh trima menda baru...

    koi pnah sembang@tegur org mlayu yang meniaga supaya layan kastemer dengan baik, koi tengok kedei dia sokmo penuh dan sokmo layan orang dengan sopan alhamdulillah le sebab koi kabo kita kena saling membantu, kastemer datang bukan sekadar nok membeli lebih pada tu dia nok membantu, kalu takat nak barang kat mana-mana dia bule dapat

    BalasPadam
  10. salam zul..penternak kafein juga ni hehe
    mungkin pasal peniaga melayu tu tension sbb panas ..amoi tu dok dlm aircon kot..
    tapi x kira apa bangsa pun kalau jenis nyombong gitu mmg sakit hati..aku hari tu kena lagi sakit hati dia campak je duit baki..sekali lagi aku pergi aku konyot2 duit kertas pastu saja je aku campak..tau plak dia hangin

    BalasPadam
  11. salam bro zul..saya rasa budak tu bukan pemilik warung tersebut,mungkin dia dibayar gaji..sebab tu dia tak kisah dengan servis bagus ke tak,kerja terpaksa la tu..kesian boss dia dah hilang satu customer (coffee addict)bagi saya senyum tu percuma jer,dan tak rugi kalau kita beri senyuman walaupun senyum kambing..he3..

    BalasPadam
  12. slm
    bos.... base la manusia ade yg kerek...

    kita x kerek kn? lalala

    BalasPadam
  13. cair ke tgk amoi tue heheheheh.....

    BalasPadam
  14. Banyak sangat contoh pekedai yang kedekut senyuman. Tak pasal-pasal tertutup pintu rezeki

    BalasPadam
  15. amat bersetuju, gamaknya deme tu hanya pandai berterima kasih kepada pihak2 yang luluskan pinjaman kecil dan lesen serta sewa tapak niaga deme aje ...beza, memang berbeza...

    BalasPadam
  16. hehehe...mungkin, namun tak semua peniaga begitu kan?. Rasanya hanya segelintir, sabar jelah kalau kena.

    BalasPadam
  17. Tanpa Nama07 Jun, 2010

    zul, amoi cina mmg mulut manis belaka..kekeke..
    byk minum kafein, mmpercepatkan nyanyuk.. :D

    BalasPadam
  18. Tanpa Nama07 Jun, 2010

    salam zul..memang orang melayu mudah merasa bangga w/p hanya berniaga diatas van kecil begitu..makcik bukan nak memperlekehkan..tapi dah terasa bos besar,nak beri senyuman payah sangat padahal kita yg berbaris tu customer mereka..bukan minum free tau..tak berudi bahasa..kalau orang cina semua customernya dipanggil boss..pandai memikat hati..itulah caranya agar customer datang kekedainya membeli..

    BalasPadam
  19. sy suka kopi susu buat sndri.. pas tu cecah besekut kering ngeeeeee

    BalasPadam
  20. Saya pernah bertanyakan kepada seorang peniaga lauk:
    "Ikan keli ni ada cekur tak?"
    Jawabnya:
    "Tanyalah orang kat dapur! Nak beli-beli, tak suka sudah!" Dengan muka volume no 12.

    Walaupun saya memang sedang mengidam ikan keli bercekur (pecel lele kata orang jawa), saya terpaksa tutup selera saya dari membelinya..

    BalasPadam
  21. Tanpa Nama07 Jun, 2010

    setuju dgn man kuchai. Sebab tu biasanya syarikat adakan training utk staff2 mereka. Terutama layanan terhadap pelanggan. So kira tauke dia failed dari segi tu..

    p/s: Mc Donald kat M'sia ni pun dah semakin hampeh servis dia. Sedangkan polisi dan training mereka adalah antara yg terbaik didunia (sampaikan Shell amik cth McD). Kalo kat US semua krew McD mereka wajib ikut seperti yg di latih tapi ntah apahal ntah kat M'sia nih tak menjadik lak..harga makin mahal..servis makin hampeh..

    BalasPadam
  22. betul tu abg!!
    uwaaaa
    TTT penah kene jugak
    kat kedai levis
    die tanye

    Adik ni ade duit ke nak beli

    amboi3!!!!!!!

    BalasPadam
  23. Senyum itu menawan jika gigi yang penuh..tea tarik 1..

    BalasPadam
  24. tue biasa ler bro...orang2 melayu memang lemah bab servis macam nie...kadang2 naik menyampah gak nak ke kedai orang kita....

    BalasPadam
  25. stuju ngan ko....

    aq memang nampak perbezaannya antara certain2 kedai melayu kita dengan yang len...

    bukan dari segi harga sahaja yang penting... service.. itulah terbaek... biar warung tepi jalan tapi kalau service tip top orang ramai datang...

    BalasPadam
  26. salam sejahtera...
    abg zul.. saya tahu kopi mane tu...
    memang tak patut lah dia wat abg zul camtu...
    nanti dia.. saya ajar dia.. hihiii..

    sepatutnya kenalah hormat..
    tapikan selalu saya perasan... kaum kita sendiri yang biadap.. saya pernah kena gan Kak long saya.. kat cashier Watson... orang cashier tu marah2 kak long saya sebab takde duit kecil.. tapi cara dia cakap sangat kasar... semua orang pandang kami.. saya geram.. saya sound dia kat situ juga.. saya cakap " boleh tak cakap elok-elok" terus dia terdiam.. muka macam nak nangis.. silap oranglah dia...

    Apepun.. berbeza kan dengan bangsa lain...
    macamne lah tak maju kalau berniga.. dah kurang budi bahasa...

    Apapun saya suke San Francissco Coffee..
    yang extrem Mocha tu... RM14 lebih dapat dua.. hihiii.. sedap pun sedap.. layanan.. terbaik :)

    BalasPadam
  27. @TTT

    balas balik la kat budak tu TTT
    tanya dia.."berapa nak jual kedai ni"
    nanti my mom send u a cheque..
    mau terkedu nanti..la la la

    BalasPadam
  28. @annfrendly

    terima kasih memahami..
    lain kali Ann "bahasa kan dia"
    balik erk? he he

    BalasPadam
  29. @Finaz

    setuju finaz..
    MCD memang dah hampehh
    sket ler ni..tak tahu
    kenapa???

    BalasPadam
  30. @ckLah

    kesian anda
    simpati dari saya
    bersabar je lah..

    BalasPadam
  31. @mohdandmeriam

    ermmm..terima kasih
    sokongan mak cik
    amat saya hargai..

    BalasPadam
  32. @INTAN RH

    ye ke..?
    la la
    cepatlah
    nyanyuk
    koi nanti

    BalasPadam
  33. @akuvision

    setuju..
    tapi sekor kerbau
    bawa lumpur..semua
    terpalit..terima
    kasih komen saudara
    amat di hargai

    BalasPadam
  34. @etomyam

    he he..
    gamaknya la bro..

    BalasPadam
  35. @sahromnasrudin

    cair idok la bang
    gerammm..jer..
    la la la..

    BalasPadam
  36. @man kuchai

    berkemungkinan
    besar juga rasanya
    sebab tu tiada rasa
    tanggungjawab..

    BalasPadam
  37. @ozzy

    ozzy..
    boleh tahan
    angin ko yek?
    he he..

    BalasPadam
  38. @cemomoi

    koi setuju komen aok
    ada munasabahnya..
    terima kasih wehh..

    BalasPadam
  39. salam..

    aku biase sgt terkena ngn orang kite yg tak reti berterima kasih dan sungguh berat nak mintak maaf kalau bersalah..

    mane hilangnye nilai murni dan sopan santun bangsa kite..khasnye saudara sesama islam..sungguh sedeh..huhu..

    BalasPadam
  40. @hafizmd

    memang sedih hafiz
    hanya mereka yang mengalaminya
    sahaja yang faham

    BalasPadam
  41. @maslinamansor
    mungkin adik lori tu busy kot sampai xde mase nk kalih pale. ekeke

    BalasPadam
  42. salam
    mahalnya harga kemahiran yang dimiliki oleh bangsa asing kan. Itulah bagusnya mereka.
    Saya akui pengalaman masa niaga di pasar malam dulu, makcik2 suka datang beli di kedai ciput saya,(cuma buka sebuah meja dan jual kuih)kata mereka saya mudah melayan mereka tapi kalau sekarang, mungkin saya tak mampu buat macam dulu. apapun terima kasih atas teguran ini saudara.

    BalasPadam
  43. memang org kita susah nak ucapkan terima kasih. dah la kalau diberikan senyuman, ada pulak yg beri muka semacam ja..

    BalasPadam
  44. salam brader...kita tgok dari segi islam la...perempuan mmg lumrah kena malu..utk mengelakkan fitnah...plus ko bukan suami dia yg dia nak layan ko mesra2...

    BalasPadam